RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 7. oktober 2012

I høstferien har jeg reist 165 millioner tilbake i tid - En smakebit på søndag

En uke flyr fort og ferieukene flyr som regel enda hurtigere forbi. Her har vi hatt høstferie i uken som har gått. I ferien(vel helt fri har jeg ikke hatt, men det ble et par dager med de små :)) har jeg lest ferdig "Speak" av Laurie Halse Anderson



Samme bok, to forskjellige omslag og titler.
Det til høyre er det britiske omslaget og til venstre har vi det amerikanske omslaget.
Hvilken av de to utgavene kunne du funnet på å plukke med deg fra bokhandelen?


Speaking of
De som følger bloggens side på Facebook aner nok hvilken retning omtalen min av Speak vil ta, da jeg postet et ganske kraftig hint etter at boken var lukket. Nå har jeg plukket opp igjen en bok jeg begynte på i sommer, boken heter The Gathering Dark og det er en fantasy for unge voksne av den amerikanske forfatteren Leigh Bardugo.

Boken har fått mye kritikk fra enkelte fordi forfatteren har hentet inspirasjon fra Russlands historie og kultur uten at dette blir brukt korrekt. Personlig har jeg ikke nok kunnskap til å uttale meg på dette området, men kan man ikke ta seg slike friheter når man skriver fantasy? Hva mener du?
Historien later ikke som om den skal lære leseren noe om Russland. Det jeg vet helt sikkert er at jeg liker historien så langt. Dagens smakebit er hentet fra kapittel 10, side 128:
I rarely saw the Darkling, and when I did it was from a distance, coming or going, deep in conversation with Ivan or the King's military advisers.
Nå er det god natt fra meg tidlig en søndags natt :)

Trøtt?
Ja, jeg ble kanskje avslørt der? Jeg glemmer jo helt bort å forklare overskriften min. På torsdag tok vi med oss vårt eldste barn til Oslo Spektrum for å se Walking with Dinosaurs. Et show med nesten helt ekte dinosaurer, ihvertfall i størrelse, som har kostet bort i mot 100 millioner å skape. Det var fin musikk og flotte effekter samt en skuespiller som skulle være paleontolog som forklarte publikum om utviklingen dinosaurene og jorden var igjennom for 165 millioner år siden. Det var litt magisk! Om jeg skulle klage på noe så måtte det være at det ikke var anledning til å få se litt nærmere på disse fantastiske figurene etter forestillingen. Det hadde vært noe for både foreldre og barn, men jeg antar at det helt sikkert ville slitt ut disse kostbare dinosaurene langt fortere.

Her er en reklamesnutt for showet:


Har det vært høstferie hos deg denne uken? Hvis ja, har du fått lest noe ekstra i ferien?

Svensk, dansk eller norsk blogger? Alle er velkomne til å delta(eller bare lese om man heller vil det) på denne ukentlige bloggutfordringen . Oppdag spennende bøker og finn nye bloggfavoritter.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?
  • Skriv en bloggpost hvor du deler noen valgfrie setninger fra boken du leser nå.
    OBS! Vennligst ingen spoilere. Legg inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen på denne siden for å få besøk av andre "En smakebit på søndag"-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs :) 
  • Twitrer du postene dine så bruk gjerne hastagen #smakebit.
  • Utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.  













 Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og har blogget her siden sommeren 2008. Hun håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre.

Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, hun er en nysgjerrig sjel og hva er vel en mer naturlig for en nysgjerrigper enn å beskjeftige seg med slektsgranskning?

Barns sikkerhet i bil er et annet tema som ligger hennes hjerte nært og Mari står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

13 kommentarer:

  1. Tror nok jeg hadde valgt det britiske omslaget. Eller... Vet ikke, jeg. Jo. Britisk. Njaaa.

    Når det gjelder bruk av historie i fiksjon, er det et ganske stort område å diskutere. Finnes et eget emne om det på UiO (HIS2135 - Fakta og fiksjon: Snorre Sturlason og historiens kollisjon med den historiske romanen), og det har jeg tatt. Er grumsete vann mellom fakta og fiksjon. :P

    Om det er greit eller ikke å blande det? Ja, det synes jeg, så lenge man er klar på at man tar seg kunstneriske friheter. Det er strengt tatt vanskelig for en historiker å unngå å ta til fantasien når han eller hun sitter over fragmentariske kilder og undrer seg over hva som foregikk. ;) Særlig eldre, men også noe nyere historie er i aller høyeste grad basert på teorier som er å regne som fakta nå fordi vi ikke har noen bedre forklaring utifra det bittelille kildematerialet som finnes. Er man åpen og ærlig om hva som er sant og hva man har gjettet/fantasert seg frem til, er det ikke noe problem for min del. Så lenge en forfatter ikke forsøker å fremstille sin historiske roman som 100% fakta. Fagbøker skal i sakprosa-hylla, mens den historiske romanen skal i skjønnlitteratur-hylla, men skillet i mellom er som sagt en gråsone om man begynner å diskutere. :P

    Jeg kunne forøvrig godt tenke meg å se Walking With Dinosaurs... Sikkert spennende. :)

    SvarSlett
  2. Så spennende, Julie :) Jeg tenker at så lenge dette er fantasy og historien kun er satt til en verden som ligner vår egen så bør dette være ok. Det hadde vært en annen sak om orfatteren hadde latt historien utspille seg i 1840 åra i Russland.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser ingen grunn til at hun skal bli kritisert for det. Enormt mye episk fantasy er basert på historie (og historisk betonte idealer), nærmere bestemt middelalderen. Riddere, slott, kriger, prinsesser, og det hele. Samfunnet er gjerne bygget opp på en måte som stemmer overens med virkeligheten. Så hvis man skal sitte å fordømme all bruk av historie i skjønnlitteratur, tror jeg man sitter igjen med veldig lite av det. ;) Skriver man fantasy, kan man bruke alt man vil, synes jeg. Regner med at de fleste skjønner at man har brukt fantasien når for eksempel en drage flyr over hodet på en...

      Mange historiske romaner har et for- eller etterord som skriver litt om hva som (i det minste angivelig) er sant og hva som ikke er det. Sånt er god praksis.

      Slett
  3. Jeg hadde valgt det amerikanske omslaget! Blått er flott!

    Jeg synes forøvrig at når man skriver fantasi har man lov til å forandre på ALT. Det gjelder ikke bare fantasisjangeren, det gjelder alt av fiksjon. Det hadde derimot ikke skadet forfatteren å opplyse om dette i etterordet; at han har 'fikset og mikset' på hendelser.

    SvarSlett
  4. Ingen høstferie her, nei, og med eksamen under to måneder unna, blir det ikke fri i helgen heller. ;)

    SvarSlett
  5. Det vänstra omslaget hade jag valt.
    Ang. fiktion och historia så tycker jag det är OK om man inte följer det verkliga så länge det är klart för mig som läsare att man inte gör det!
    Vårt höstlov är först i månadsskiftet oktober-november...

    SvarSlett
  6. Jeg hadde valgt det britiske coveret. Det showet hørest veldig artig ut.

    SvarSlett
  7. Jag tycker nog att man får mixa och blanda i all fiktion, bara det framgår någonstans att boken inte är en "historielektion".

    SvarSlett
  8. Takk for smakebiten!:) Må si jeg er litt svak for fine blåe omslag, så den vinner hos meg:) Helt klart lov å dikte opp så mye man vil i fantasy sjangeren, i mitt hode høres det veldig riktig ut ihvertfall:)

    Showet virket jo utrolig morsomt ut å ha hvert med på:)Dinosaurer er jo kjempespennende:) Ha en herlig søndag!

    SvarSlett
  9. Dummeste kritikken jeg har hørt. Fiksjon er fiksjon, korrekt historie hører hjemme i fagbøker. Her er det til og med snakk om en fantasy! Og i en fantasy kan man virkelig gjøre hva man vil. Skriver man en roman lagt til en bestemt historisk periode kan man ta forbehold om feil selvfølgelig - og ellers ta så mange historiske friheter man vil, så lenge folk på 1800-tallet ikke fisker frem mobilen (noe som er fryktelig fristende av og til). Fiksjon er fiksjon. Når det er sagt så ble jeg veldig irritert på tv-serien The Tudors som tok seg grovt mange friheter med Henrik 8's liv. Skriver man om en historisk person, bør faktaene forholde seg til det som faktisk skjedde ...

    SvarSlett
  10. Jeg hadde helt klart valgt den versjonen som heter Shadow and Bone, omslaget på den er kjempefint. I forhold til at forfatteren har fått kritikk, så synes jeg, som du og de andre her, at det blir feil når hun skriver fantasy. Hadde det vært en historisk roman, ja da hadde det vært noe annet.

    Her har det vært høstferie, og jeg har kost meg med bøker. Jeg har fått lest 3 bøker, og det er mye til å være meg på en uke :-)

    Helt til slutt;heldige du som var på Walking with Dinosaurs! Jeg liker dinosaurer...

    God søndag!

    SvarSlett
  11. Vi begynner vår høstferie nå på mandag. Ikke det at jeg skal ha noe fri. Mine to kollegaer har begge to små barn og tar fri i høstferien så da blir det opp til meg å holde fortet. Det skal nok gå bra, men en litt travel høstferie vil det bli :-)

    SvarSlett
  12. Likte den blå framsida kjempegodt- nasten like godt som dinosaurene! Utrolig mye bra man kan ta med barn på- hvis man bor litt sentralt! Spesielt morsomt når både store og små blir like bergtatt :o)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.