RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 21. oktober 2012

Velkommen tilbake til Eirabu - En smakebit på søndag.

Nei, skulle du ha sett! Jammen er det søndag igjen. Rent fysisk befinner jeg meg i Tromsø på denne dagen, mens sjela min har tatt turen tilbake til Eirabu og den storslåtte fantasyromanen Vargtid av Kristine Tofte. Stikk forresten innom i morgen, da skal jeg dele noen glimrende Fifty Shades of Grey parodier som jeg har funnet(og ja, det er noen der som jeg ikke allerede har delt på Facebook med dere).



Til våre svenske og danske venner, og selvsagt de i fra Norge som ikke har lest bøkene enda, kan jeg si at denne duologien om Eirabu anbefales til deg som har sansen for high fantasy. Syntes du norsk kan være litt vanskelig så mas på et av forlagene i landet ditt og be dem om å kjøpe rettighetene til disse bøkene! ;)



Jeg er ganske så trøtt akkurat nå(det tar på å være på hotelltur!), men smakebiten skal jeg nå klare å få postet før jeg sovner. Smakebiten er hentet fra bokens side 49:
Yppersteprestinna løfta haka, endra fjeset, stemmen mildare.
"Berghitte. Kan hende du ikkje skjønnar, kan hende eg burde ha vore tydelegare."
Berghitte senka stemma. Ho kunne dette spelet. Hadde spelt det før, med søster si. Kven er den sterkaste. Det er den rolegaste.

Hva syntes du så langt om boken du deler en smakebit fra i dag?


Svensk, dansk eller norsk blogger? Alle er velkomne til å delta(eller bare lese om man heller vil det) på denne ukentlige bloggutfordringen . Oppdag spennende bøker og finn nye bloggfavoritter.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?
  • Skriv en bloggpost hvor du deler noen valgfrie setninger fra boken du leser nå.
    OBS! Vennligst ingen spoilere. Legg inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen på denne siden for å få besøk av andre "En smakebit på søndag"-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs :) 
  • Twitrer du postene dine så bruk gjerne hastagen #smakebit.
  • Utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.  



 Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og har blogget her siden sommeren 2008. Hun håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre.

Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, hun er en nysgjerrig sjel og hva er vel en mer naturlig for en nysgjerrigper enn å beskjeftige seg med slektsgranskning?

Barns sikkerhet i bil er et annet tema som ligger hennes hjerte nært og Mari står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

32 kommentarer:

  1. Vargtid i Eirabu- det gleder jeg meg til!! Jeg har nesten bestemt meg for å sparer denne som julelesing, men jeg er slett ikke sikker på at jeg har nok sjøldisiplin... Takk for smakebiten ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det passer sikkert ypperlig med en tur til Eirabu i julestria, Berit :)

      Slett
  2. Mitt eksemplar ligger øverst i hyllen, men jeg har ikke hjerte til å begynne på den før jeg har god tid til å nyte den. Det ser ut som om det kan ta litt tid. I mellomtiden er det godt å høre at jeg har grunn til å glede meg! God søndag:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nettopp derfor jeg har ventet med å plukke opp Vargtid, Natalie. Her gjelder det å ha tid til å nyte hvert eneste lille ord :)

      Slett
  3. Jag ska fundera på saken, kanske kontaktar jag förlaget :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde vært utrolig gøy om disse bøkene ble gitt ut i Sverige. Det er fantasy som tydelig er inspirert av norrøn mytologi og det fungerer veldig bra.

      Slett
  4. Denne boken ser interessant ut, og vil nok havne på lista som leveres biblioteket med jevne mellomrom. Jeg syns forøvrig at det er fint å lese både nynorsk og bokmål, og er ikke enig i at bøker på nynorsk skal oversettes. Da bør det i såfall være det samme andre veien også. Takk for det flotte tiltaket med smakebiter fra bøker. Ha en fin søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kommentaren om oversettelsen var myntet på de svenske og danske bloggvennene våre som deltar på søndagene ;) Jeg kan godt spesifisere dette litt bedre i hovedinnlegget, men jeg mener altså ikke at boken skal oversettes fra nynorsk til bokmål. Språket er noe av det som gjør disse to bøkene ekstra vakre!

      Slett
  5. Jeg er nesten ferdig med Vargtid, men kvier meg for å lese den ut. Jeg vil jo ikke forlate dette universet! Kristine Tofte må skrive mer!

    Min smakebit på søndag: http://kaffedamen.wordpress.com/2012/10/21/de-fire-siste-ting-en-smakebit-pa-sondag/

    SvarSlett
  6. Hittil er jeg ikke så begeistret for boken jeg deler fra - hååper det går over!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjedelig, det er jo som kjent så mange bøker og så lite tid ;)

      Slett
  7. Jeg skulle jo vært begynt på disse bøkene til Kristine Tofte for lenge siden. Det er vel bare å hoppe i det og forhåpentligvis bare nyte de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ta fart og hopp! Det er en vidunderlig og litt rå verden :)

      Slett
  8. Eirabu må jeg lese! Den 'leken' i smakebiten din kan jeg, jeg har også søstre. Jeg taper alltid. Jeg er ikke særlig rolig.

    Hehe.

    Boken jeg har smaktebit fra i dag(Stjernestøv) syntes jeg var helt OK.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bare en søster og av oss to er jeg helt klart den roligste hehe. Hun er den hissige ;)

      Slett
  9. Fin smakebit fra denne boken som jeg gleder meg til å lese!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott, Melusine. Eirabu fortjener mange lesere, mener jeg :)

      Slett
  10. Min smakebit kom jo to dager for tidlig.Så¨urutinert er jeg som bokblogger at jeg nå to ganger på rad har bommet på dagen. Det ble fremtidige favoritter på en torsdag (skulle visst være fredag) og smakebit på en fredag (skulle jo vært søndag) Vel... Jeg lærer vel etterhvert.

    Til de av dere som har bestilt et anmeldereksemplar av Stryk meg over håret, så ankommer boken fra trykkeriet på fredag. Da har forlaget lovt å være snare med å sende den ut til dere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn kan det gå :) Heldigvis er det ikke noe problem å legge inn en link om innlegget ble postet på fredag. Ser du fikset det greit.

      Slett
  11. Svar
    1. Jeg koser meg og leser i sneglefart.

      Slett
  12. En fin smakebit fra en bok jeg virkelig gleder meg til å lese. Jeg står i kø på biblioteket så jeg håper den kommer snart :-)
    Håper du har det kjempefint i Tromsø og at du har en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, jeg hadde det fint i Tromsø, men litt slitsom var det. Stod opp tidligere der i helgen enn hva vi gjør med barna hjemme, var oppe kl. 7 hver morgen. Gjeeeeesp, hvis jeg ikke må stå opp kl. 7 i helgene så unngår jeg det så gjerne.

      Slett
  13. Vargtid- har jeg på vent- Må også lese den første i troligien først. Håper å få tatt fatt på det snart.:) Smakebiten din minner meg på at den må komme fremst i køa snart.:) God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. "Slaget på Vigrid" må opp, opp, opp i bunken, Anita ;)

      Slett
  14. Trots att inte fantasy är min favoritgenre så blir jag sugen att prova. På norska;-) Tycker alldeles för lite av all den goda norska litteraturen som finns översätts till svenska!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo synd, noe svensk blir oversatt til norsk. Mye av det tror jeg er krim, som jeg dessverre ikke leser så mye av. Man får liksom ikke tid til alt og jeg er flink til å prioritere de sjangrene jeg liker best.

      Slett
  15. Så spennende! :) Jeg har fremdeles den første boka liggende, har bare ikke klart å komme i gang med den enda. Takk for smakebiten Mari, og for at du alltid holder søndagene interessante med smakebiter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er hyggelig med søndags-underholdning fra litteraturens verden :) Eirabu kan anbefales på en dag du har litt god tid.

      Slett
  16. Tack för smakbiten! Jag tyckte mycket om den första boken om Eirabu och den här har jag i hyllan. Det gäller att hitta ett tillfälle när man har gott om tid att läsa den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du helt rett i, Marika :) Dette er bøker man nyter best når man har god tid.

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.