RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 2. mars 2013

Out of the Easy - løvetannbarnet. En smakebit på søndag

Er du på jakt etter nye bloggvenner eller spennende lesestoff? Du finner garantert begge deler i "En smakebit på søndag". 

 

Svensk, dansk, finsk eller norsk blogger? Alle er velkomne til å delta(eller bare lese om man heller vil det) på denne ukentlige bloggutfordringen . Oppdag spennende bøker og finn nye bloggfavoritter.

 

Løvetannbarn

De av dere som følger med på Facebook-siden min har sikkert fått med dere at jeg holder på med en historisk ungdomsroman på Kindlen min om dagen. Historien utspiller seg i et fattigstrøk i New Orleans, USA, på 1950-tallet. Her er det musikk, varme, og en miks av kulturer. Bokens hovedperson, Josie, drømmer om et bedre liv, et sted hvor ingen kjenner henne som datteren av en bordellansatt, pengegrisk kvinne som ikke kan oppføre seg.

Drømmen kan virke som om den er innen rekkevidde, men så blir Josie innblandet i en mordetterforskning. Smakebiten jeg har valgt ut i dag er et godt eksempel på hvordan barndommen til, nå 17 år gamle Josie, var. Det er ganske hjerteskjærende, men Josie kom styrket ut av det og er nå en smart, ung dame, som kanskje eller kanskje ikke har fremtiden for sine føtter. Jeg liker boken virkelig godt så langt.
“I don’t like kids,” she spat, her eyes boring a hole through
me.
I shrugged. “I don’t like ’em much either.”
Mother pinched my arm, hard. I felt the skin snap. I bit my lip and tried not to wince. Mother became angry when I
complained.
“Really?” Willie continued to stare. “So what do you do if you don’t like kids?”
“Well, I go to school. I read. I cook, clean, and I make martinis for Mother.” I smiled at Mother and rubbed my arm.
“You clean and make martinis?” Willie raised a pointy eyebrow.



Noen av dere kjenner kanskje til forfatterens navn som damen bak boken Between Shades of Gray som blant annet Bokelskerinnen har skrevet en fin omtalt av tidligere.


Får du tid til å lese litt denne søndagen eller har du for mye annet på tapetet denne søndagen?

Jeg skal ihvertfall se på femmila på ski og jeg heier selvsagt på Norge, men jeg unner selvsagt våre svenske venner en medalje også, men helst ikke en i gull. Det hadde også vært hyggelig om vertslandet, Italia, fikk en medalje syntes jeg. Det blir litt ekstra heing(er det et ord?) på Tord Asle Gjerdalen for vår del. Han er en lokal helt og gir inntrykk av å være en særdeles sympatisk, artig og likendes kar, så han unner jeg virkelig å lykkes igjen.



Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?
  • Skriv en bloggpost hvor du deler noen valgfrie setninger fra boken du leser nå.
    OBS! Vennligst ingen spoilere. Legg inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen på denne siden for å få besøk av andre "En smakebit på søndag"-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs :) 
  • Twitrer du postene dine så bruk gjerne hastagen #smakebit.
  • Utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday


 Loading InLinkz ...













Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og har blogget her siden sommeren 2008. . Hun håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, hvor du kan finne en oversikt over de fleste norske bokblogger

Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, hun er en nysgjerrig sjel og hva er vel en mer naturlig for en nysgjerrigper enn å beskjeftige seg med slektsgranskning?

Barns sikkerhet i bil er et annet tema som ligger hennes hjerte nært og Mari står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

15 kommentarer:

  1. Hei! Jeg må ha på tv i morra skjønner jeg og få med meg Northug på femmila.:) Ellers har jeg tenkt å lese mer i Flink pike, pusse et par stoler og kanskje gå en tur. God søndag til deg og god lesing videre.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan vel være greit å drive med noen av disse aktivitetene underveis, for det tar vel sin tid før de når målstreken i morgen ;)

      Tusen takk for det, Anita!

      Slett
  2. Litt av en mor.. Jeg har en datter på snart 17 og får helt vondt i meg av å lese slikt..
    Da heier jeg heller på Northug, og unner svenskene .. en god fjerdeplass på 5-mila! Mohahahaaa :o) En fin søndag til deg, Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke jeg avslører for mye ved å si at denne udugelige moren har left the building nå og good riddence. Ellers så er boken ganske fin og Josie har mange rundt seg som er glad i henne.

      Jeg klager ikke om vi skulle slå til med 1-5.plass heller jeg altså :D men jeg blir ikke sur dersom noen andre gjør det bra. Vi har jo egentlig gjort storeslem de siste ukene uansett. Det er jo bare sunt for sporten om det er flere nasjoner som deler på de gjeveste medaljene.

      Slett
    2. Bronse likner jo "litt" på gull da?!? 1)Norge, 2)Italia, 3)Sverige. Det får være måte på å gi ved dørene, hi hi ;o)

      Slett
    3. Atter en fin søndag med flotte boktips gjenneom "spalten" din. Ha en fin dag videre. Gull til Olsson i dag var bare vel fortjent!

      Slett
  3. Stakkars barn. Boken høres ut som en jeg kunne tenke meg å lese. Lykke til med 5-mila. Nå skal jeg ut på fjelltur, så blir det middagsbesøk i ettermiddag og 5 mil her og :)

    SvarSlett
  4. Takk for smakebiten! Har ikke lest noe av denne forfatteren.
    Idag blir det mye ski å se på tv, en tur ut i solen og lesetid. Blant annet! ;)
    God søndag! :)

    SvarSlett
  5. Denne boken kunne jeg tenkt meg å lest, stakkars barn altså. Her blir det 5 mila også i tillegg til skiskyting i Holmenkollen.,kommer nok til å heie på Petter og Sjur i dag.Litt lesing bør det også bli litt tid til innimellom alle skirennene.

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten, någon historisk ungdomsroman har jag inte läst.
    Har inga planer för dagen, men kanske man skulle heja fram svenskar till guld då;-)

    SvarSlett
  7. Det hørtes ut som en bok jeg må ta en nærmere titt på!
    Det blir ikke noe lesing i dette huset i dag. Barnebarn besøk og barneselskap får førsteprioritet. Men jeg kan jo legge meg tidlig og lese litt på sengen :-)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  8. Tusen takk for smakebiten! Veldig hjerteskjærende, men det er ofte er godt tegn når bøker får frem følelsene i deg! I dag har jeg faktisk ingenting annet på tapeten enn å lese :D Så det bør bli en veldig bra dag! God søndag! :)

    SvarSlett
  9. Femmilen tar lite för lång tid för mig, men kanske tittar jag en stund mot slutet :)

    SvarSlett
  10. Hjerteskjærende smakebit, ja! Her i huset skal det feires bursdag, så det blir lite lesing - kanskje litt i kveld. God søndag videre, Mari :)

    SvarSlett
  11. Takk for smakebiten - litt av en oppvekst! Skal lese litt mer om denne boken på min nyerhvervede Kindle paperwhite ; )

    Femmila kommer til å gå uten min seerdeltakelse - er nok ikke de ivrigste til å følge med på den fronten. Derimot skal jeg sjekke ut hva Hovedscenen på TV har å by på i kveld, samt lese litt videre i "Ild".

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.