RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 30. juni 2013

Smakebit - den moderne vampyrlitteraturens far? Kort bokomtale av The Vampyre av John William Polidori


Villa Diodati i Sveits er stedet hvor Polidori skrev The Vampyre og Mary Shelley begynte på, den ikke ukjente historien om, Frankenstein.
Foto: Bilde: © Flickr/cometstarmoon.



The Vampyre lette jeg meg frem til på The Project Gutenberg  etter at navnet til forfatteren ble nevnt i "boken jeg aldri blir ferdig med" aka Renegade av Amy Carol Reeves. Derfor tok jeg en liten avstikker, denne historien var jo så kort.



SMAKEBITEN:
He at last, however, mounted his horse, determined to make up by speed for his delay: but it was too late. Twilight, in these southern climates, is almost unknown; immediately the sun sets, night begins: and ere he had advanced far, the power of the storm was above—its echoing thunders had scarcely an interval of rest—its thick heavy rain forced its way through the canopying foliage, whilst the blue forked lightning seemed to fall and radiate at his very feet. Suddenly his horse took fright, and he was carried with dreadful rapidity through the entangled forest.

Den smakebiten setter standarden for en dyster vampyrhistorie, syntes jeg. Er du enig/uenig?

Kreativt selskap

The Vampyre ble skrevet i 1816, året uten sommer.  Polidori var ikke i selskap med noen hvem som helst, på denne tiden, han var legen til Lord Byron og noen kvelder denne sommeren tilbrakte de i Villa Diodati i selskap med Mary Wollstonecraft Godwin, senere kjent som Mary Shelly, Percy Bysshe Shelley og Claire Clairmont.


Historien om vampyren

Det sies at The Vampyre kan ha vært den første moderne vampyrhistorien, det trigget selvsagt min nysgjerrighet. Historien var gjort unna i en fei. Den var nok helt sikkert en original historie for sin tid, men nå i 2013 virket den litt blodfattig(HAHA, pun intended). En ting som jeg la godt merke til da jeg leste var mangelen på dialoger, det hadde nok kunne brakt mer liv til historien(hoho).

Doom and gloom

Vi møter en litt romantisk og ikke spesielt verdensvant protagonist og en antagonist som er velstående og visstnok ond. Historien er blek og tragisk, ikke en fortelling du koser deg med på stranden, men en historie som er morsomt å ha lest for en som er interessert i vampyrens plass i den moderne, klassiske litteraturen. Følger du linken i innledningen min kan du laste ned boken gratis dersom du er nysgjerrig. Den er kort, ca. 80 sider tror jeg det var.



Svensk, dansk, finsk eller norsk blogger? Alle er velkomne til å delta(eller bare lese om man heller vil det) på denne ukentlige bloggutfordringen . Oppdag spennende bøker og finn nye bloggfavoritter.

Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?
  • Skriv et innlegg på din blogg hvor deler noen valgfrie setninger fra en bok eller noe som er relatert til bøkenes verden. Vennligst ingen spoilere. Legger du inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen her får du besøk av andre "En smakebit på søndag"-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs :) 
  • Twitrer du postene dine så kan du gjerne bruke samme hastag som meg: #smakebit.
  • Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.














Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og startet denne bloggen sommeren 2008. Gode bøker og leseglede er til for å deles! Mari jobber til daglig på kontor og jobber som ekstern forlagskonsulent på si. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

Barns sikkerhet i bil er et tema som ligger Maris hennes hjerte nært og hun står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

13 kommentarer:

  1. Vampyrer er ikke helt min greie, men jeg knoter meg igjennom noen klassikere for tiden, så kanskje jeg skal prøve meg på den første vampyrhistorien også. Takk for fin omtale Mari!

    SvarSlett
  2. Man lærer så lenge man følger med, heldigvis. Jeg var så sikker på at Bram Stokers Dracula var den første. Kjempespennende :D

    SvarSlett
  3. Så Brad Stoker var ikke først ute? God søndag MAri. Forvørig elsker jeg vampyrer- og vampyrer og vampyrhistorier og Stokers Dracula er nok min favoritt.:)

    SvarSlett
  4. En av podcastene fra "Stuff You Missed in History Class" jeg hørte på for noen uker handlet om nettopp denne vampyr-historien. Artig! Hvis du er interessert i høre på den er tittelen "The Birth of Frankenstein and the Vampyre", du finner den på nettsiden deres og iTunes. :)

    SvarSlett
  5. Vampyrer är jag inte så förtjust i, även om jag nu gillar "originalvampyren" bättre än den moderna.

    SvarSlett
  6. Så spennende, trodde også det var Bram stoker som var først ut:) Liker godt historier med vampyrer, men det begynner å bli en stund sia jeg leste en bok om vampyrer. Har da planer om å lese Vampire academy om ikke så lenge. Kanskje til høsten:)

    SvarSlett
  7. Det er fint med Project Gutenberg og gratis gamle bøker. Jeg har vært der og funnet endel titler av Dickens det var vanskelig å finne papirbøker av. Jeg er ikke så veldigglad i vampyrer. Bram Stokes Dracula selvfølgelig, men ikke andre. Men så oppdaget jeg at jeg liker Urban fantasy og de vampyrene som opptrer der synes jeg er fine. Så egentlig har det vel heller vært noen bøker om vampyrer jeg ikke har likt :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  8. Spännande med sånt som säga vara det första i en genre! Märks på språket att den har några år på nacken;-)

    SvarSlett
  9. Vampyrer liker jeg å lese om, og at denne skal være den første moderne vampyrhistorien høres interessant ut. Jeg så filmen En vampyrs bekjennelser i går, den var bra! Ha en fin søndag videre :)

    SvarSlett
  10. Vad intressant, jag älskar att läsa om vampyrer och andra mytiska och övernaturliga väsen men den här har jag inte hört någon nämna tidigare :)

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  12. Den boka leste jeg for en del år siden:) Gode, gammeldagse vampyrer:)

    SvarSlett
  13. Vampyrer er ikke min ting, men kanskje siden den er en kort klassiker at jeg kunne gitt den en sjanse ...? Fin smakebit uansett :)
    Ønsker deg en glad søndag!
    Pia

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.