RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 10. november 2013

Ender's Game - En smakebit på søndag

Ukens smakebit fra meg til deg er mine tanker om filmatiseringen av boken Ender's Game(no Enders spill) av Orson Scott Card.



En favoritt

Ender's Game er en av mine favorittbøker! Faktisk så kom jeg på at jeg har en gang skrevet en anmeldelse av boken - den kan du lese her.

Historien er satt 50 år etter at the buggers forsøkte å invadere jorden. Nå rekrutterer militæret barn for å finne den ultimate lederen, han eller hun som skal lede jordens krigsflåte til seier over vår fiende en gang for alle. Bokens hovedperson er 6 år gamle Ender, han er lynende intelligent og kanskje er han vår kommende leder?

Hvorfor barn?

Barn er ikke er redd for å ta sjanser, de tenker ofte ikke konsekvenser på samme måte som oss voksne og de stoler ofte på autoriteter og følger beskjedene han eller hun blir gitt.  Det høres kanskje grusomt ut, men dette er en knakende god historie. Se bort i fra at jeg har nevnt romvesner og bare les boka. Det er ikke mange som har angret på at de plukket opp Ender's Game.

Film, film, film

I dag var det Norges premiere på Ender's Game filmatiseringen. Vi var på første forestilling på vår lokale kino i kveld sammen med.... hold dere fast! Hele 10 andre kinogåere! Det føltes nesten ut som en privat visning av filmen, veldig eksklusivt.

Vel over til selve filmen. Jeg likte det visuelle, faktisk så var det så virkelig at jeg ble svimmel når vi var ute in space og snurret rundt i rom med null tyngdekraft. Scenene med kamptrening var gode, men litt for få, generelt ble det liksom litt for mye som ble kuttet ut av historien ellers. Det er langt mer familie og politikk i boken. I tillegg brukes selvsagt mer tid til å skape et samhold i gruppa i boka, det savnet jeg i filmen.

Annet småpirk fra meg. Buggers het her formics - hvorfor behøvde disse vesnene å endre navn? Karakteren Beans navn var oversatt til Tøddel - som i "ikke verdt en tøddel". Det ble mest merkelig.

Ellers må jeg si at Asa Butterfield(kjent fra blant annet Hugo Cabret) var glimrende i hovedrollen som Ender. Ja, han rocket den selv om han var en god del eldre enn hva Ender er i boka. Det skal nok noe til å få en seksåring til å klare å gjøre en troverdig innsats i denne rollen, så at det ble en eldre gutt var nok egentlig helt greit.

Til tross for de tingene jeg ikke var så begeistret for så var dette helt klart en severdig film. Samboeren min som ikke har lest boka mente filmen stod til en firer på terningen dersom han måtte trille terning(det er faktisk samme kast som Birger Vestmo landet på i P3s anmeldelse av filmen). Jeg kan trygt anbefale filmen, men du bør lese boka først - den er veldig, veldig bra.

Nok om min lørdagskveld - la oss få din smakebit!



Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

  • Du deltar når du selv føler for det, om det er en søndag pr. år eller hver uke :) Utfordringen er en fin måte å få vist frem bloggen sin på, et lite "Hei, her er jeg", spesielt for de som er nye i det store ville blogglandia.
  • Skriv et innlegg på din blogg hvor deler noen valgfrie setninger fra en bok eller noe som er relatert til bøkenes verden. Vennligst ingen spoilere. Legger du inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen her får du besøk av andre "En smakebit på søndag"-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs :) Kreativitet fanger lesernes oppmerksomhet.
  • Twitrer du postene dine så kan du gjerne bruke samme hastag som meg: #smakebit.
  • Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.















Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og startet denne bloggen sommeren 2008. Gode bøker og leseglede er til for å deles! Mari jobber til daglig på kontor og jobber som ekstern forlagskonsulent på si. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

Barns sikkerhet i bil er et tema som ligger Maris hennes hjerte nært og hun står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

28 kommentarer:

  1. Jeg har enda ikke fått lest boken, selv om den står i hyllen min. Det skal jeg gjøre noe med, og filmen vil jeg også se!
    Jeg har vært i koselig 50-års lag i kveld og kom nettopp hjem, da passet det fint å få lagt inn smakebiten før det var på tide å krype til køys :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da håper jeg virkelig du liker historien, Astrid Terese. Den inneholder mye man kan tygge litt på samtidig som det er en god underholdende historie.

      Det høres ut som du har hatt en veldig hyggelig kveld :) Jeg tror jeg skal følge ditt eksempel. Planen for morgendagen er nemlig å la far i huset få sove litt ekstra i anledning farsdagens mens vi andre i huset ordner en hyggelig frokost.

      Slett
  2. Tyckte jättemycket om boken :) Tänker gå och se filmen, hoppas att den är åtminstone hälften så bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra for enda en Ender fan. Boka er knallbra :)

      Slett
  3. Ender's game skulle jag vilja läsa, eller i alla fall se :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Les boka, se filmen etterpå hvis du likte historien. Filmen mangler så mye av dybden fra boka, så til en bokorm som meg selv vil jeg absolutt si boka først ;)

      Slett
  4. Har ikke lest boken men jeg ble nysgjerrig på både bok og film. Ha en fin søndag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ta sjansen, Beathe :) Les gjerne boka først, den vil gi deg så mye mer enn filmen.

      Slett
  5. Som Beathe ble jeg også nysgjerrig på boken, og filmen - takk for tipset :)

    SvarSlett
  6. Jag har inte läst boken, men blev nyfiken. Även på filmen, men jag ska ta till mig ditt tips att läsa boken först.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, Ewa. Gleder meg til å høre hvordan du liker Ender's Game :)

      Slett
  7. Jag har inte läst boken än, väntar på att sonen ska läsa ut den. Sen ska väl filmen ses också såsåningom ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir så glad når jeg hører om sønner og døtre som leser - hurra for det :) Hvordan liker han boken, Lotten?

      Slett
  8. Jag ska också ge mig på den snart :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper du får en like god leseropplevelse ut av boken som det jeg gjorde, Carro :)

      Slett
  9. Jeg har ikke lest boka eller sett filmen. Men jeg har sett trailer av filmen sist gang jeg var på kino, vet ikke helt om dette er en sjanger for meg. Ha en fortsatt fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Filmen er nok mer en actionfilm enn hva boken er, boken tar opp mange spennende tema og kan absolutt anbefales. Det var min introduksjon til science-fiction sjangeren, en sjanger jeg i utgangspunktet var sikker på at jeg ikke likte i bokformat.

      Slett
  10. Jeg er klar for FILMEN! Har lest 4 bøker i serien, hvor de første 2 var de beste. Godt du likte den - jeg er fremdeles skeptisk. Skal noe til å måle seg med boka denne... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den måler seg ikke med boka, nei, det blir litt mer actionfilm og ikke så mye av den mer dype tankematen fra boka. Allikevel så likte jeg filmen på sitt vis, kanskje aller mest fordi skuespilleren som har hovedrollen er dyktig. Alle er de egentlig dyktige, vel blåst av en så ung rollebesetning.

      Slett
  11. Måste bara säga att det är så himla trevligt med En smakebit på söndag! Så många fina boktips man får! Tack för att du tagit initiativ till detta. Önskar dig en skön söndag tillsammans de gulliga små katterna. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk kjære Bokskorpionen, det er så hyggelig å høre! Små pusene og resten av familien hadde en flott søndag, takk for det :)

      Slett
  12. Du skriver så overbevisende, så det er nesten så jeg klarer å glemme det med romvesener, og hoppe i det. Takk for tips! Er dette en barnebok/film, eller passer den til en 12 åring?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tine, Glem romvesnene og les den. Historien handler om noe mye større og universelt enn "små grønne menn". Dette er en roman for voksne, selv om hovedpersonen i utgangspunktet er et barn :)

      Jeg er usikker på om det er en passende bok å gi til en 12-åring, men les den selv og se hva du tror. Min umiddelbare tanke er at den voksne får mer å tenke på ved å lese boken. Man vil lese historien på to forskjellige måter, tror jeg.

      Slett
  13. Den har jeg i mange år hatt lyst til å lese og lysten til å lese den ble ikke mindre etter at jeg så et filmklipp av den med Harrison Ford. Jack Nicholson er min favorittskuespiller, men Harrison Ford er ikke verst han heller. Vil gjerne lese boka før jeg ser filmen en gang i fremtiden:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, les boka først. Det er absolutt min anbefaling, selv om man kanskje faller mer for filmen om man ser den først. Flere av lagene som er i romanen forsvinner liksom i filmen.

      Slett
  14. Har ikke hørt om boken før,men skal sannelige lese omtalen din:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du vil lese omtalen min, Nina :) Det er en bok som er verdt å få med seg, virkelig.

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.