RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 21. juni 2014

Alle de voksne har forsvunnet - En smakebit på søndag



Heldigvis har ikke alle voksne forsvunnet fra jordens overflate, men i Tor Arve Røsslands ungdomsroman Soledad har de tilsynelatende det.



Dette med at de voksne har forsvunnet kan minne litt om Michael Grants Gone serie, eller diverse tv-serier for barn og ungdom. Hva kan denne romanen by på som ikke finnes hos de andre? Vel en ting er sikkert, akkurat der hvor jeg er i boken er hovedpersonen mutters alene. Det er intenst og skremmende for den 14 år gamle hovedpersonen som våkner og ikke finner noen på øya hun og faren ferierte på. Jeg hadde fått panikk selv om jeg plutselig var den eneste på to bein i mange mils omkrets, så jeg skjønner henne godt. Her er en smakebit(på dette tidspunktet har Soledad vært alene i over 24 timer):

Jeg roper etter folk, det er bare småfuglene som svarer. Men jeg klarer å stagge gråten denne gangen. Prøver å tenke systematisk. Hvor er det størst sannsynlighet for at de befinner seg? Skolen? Kommunehuset? Jeg bestemmer meg for å gå fra dør til dør, helt til jeg finner noen.
Det er ikke så mye liv på bloggen for tiden, men det er selvsagt fordi jeg fyller tiden min med superviktige saker! Jeg er sammen med familien, leser en god del, jobber og sist men ikke minst jeg ser på FOTBALL VM(sånne viktige saker tar tid). Jeg kommer sterkere tilbake, og jeg har en stor bunke med ikke anmeldte bøker som jeg gjerne skulle skrevet noen ord om.

Ha en flott sommerlig søndag, nyt en bok om du kan! Forresten les gjerne den ene bokanmeldelsen jeg faktisk har tatt meg tid til å skrive. Jeg har lest en skikkelig feelgood roman som mange bokelskere kommer til å sluke. Den har ligget flere uker på New York Times bestselgerliste, og jeg tør vedde på at den norske oversettelsen vil bli å finne på listene her i landet til høsten.





Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1..Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.









15 kommentarer:

  1. Hei Mari! Fotball er ikke min tidstrøyte, men Argentina-Iran fikk jeg med meg, og de to andr ekampene har også stått på i kveld.. VM er tross alt mye mer gøy enn annen fotball. Mange artige land som er med. Artig smakebit du har også. God søndag.:)

    SvarSlett
  2. Og psst-- og ang. Herr Fikry ( i den anmeldelsen din); vi er så enige.:)

    SvarSlett
  3. Jeg er redd jeg hadde fått helt panikk! Men å lese om det, det hadde vært fint :-)

    SvarSlett
  4. Hei Mari! Jeg leser hilsenen din uten ironi, for fotball vm og familien er viktige ting, så kos deg med det uten dårlig samvittighet. Jeg liker godt å lese ungdomsromaner, så denne her skal jeg ta en titt på. Et skrekkelig scenario som jeg kribler etter å lese mer om :) Ha en super søndag, min skal tilbringes i hagen, når jeg ikke leser Stiklingen.

    SvarSlett
  5. Fotboll intresserar mig inte så värst mycket, men det finns andra saker som upptar min tid. Hoppas att du får en skön söndag.

    SvarSlett
  6. Jeg noterte meg forfatteren for en god stund siden og planen er å ta en titt på hans bøker. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Denne høres skikkelig spennende ut! Jeg er veldig glad i Gone serien til Michael Grant, så hvis denne er lignende skal jeg notere den ned :) Tusen takk for smakebiten!

    SvarSlett
  8. Usch ja, vilken mardröm!
    Ditt andra boktips lockade mig mycket, den måste jag kolla in.

    SvarSlett
  9. Jeg ville også fått panikk i en slik situasjon! Virker som en spennende bok - ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  10. Høres ut som et lite mareritt å våkne helt alene opp i verden, må være veldig skummelt. Høres ut som en interessant bok, har den på min ønskeliste over bøker jeg vil lese. Fotball er virkelig ikke min greie, men ser mye på tv serier for tiden, går litt ut over andre ting må jeg innrømme :)Kos deg med fotballen og ha en herlig søndag, Mari!:)

    SvarSlett
  11. Koser meg med smakebitene hver søndag! Ser litt fotball innimellom, da jeg har noen store entusiaster i familien. I dag har vi en grå midtsommerdag, som frister mest til inneliv og bok. Skal lese bokomtalen din NÅ.

    SvarSlett
  12. Blogg når du får tid for det. Ingen stress. Her i "gården" er fotball vm bannlyst for jeg er allergisk mot fotball, og kjekt å bestemme hva man skal se på når man bor alene.

    Her er det ikke sommer, men snarere høst og det er sånn jeg liker det. Har ikke noe i mot regn og rufsevær:)

    Ha en fin søndag, Mari:)

    SvarSlett
  13. PS: Har du lest boka En smak av Zommer av samme forfatter? Det er også en meget mørk bok:)

    SvarSlett
  14. Takk for smakebit og tips. Ønskjer deg ei fin veke med både bøker og fotball :-)

    SvarSlett
  15. Denne boken skal jeg notere meg:) elsker litt sånne "helt-alene-i-verden" bøker. Har første bok i Gone-serien også stående i bokhylla.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.