RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 5. oktober 2014

Huset er stille om natten - en smakebit på søndag

Laster inn
Elsker tittelen på Aina Bassos nye roman; Finne ly. Forfatterens forrige roman, Inn i elden, satte spor i min sjel. Jeg er spent på om denne er like god. Takk til Samlaget for leseeksemplar. #samlaget #litteratur #roman #ainabasso #latlørdag #boklykke


Klokken har passert midnatt, endelig er det ro i huset. Misforstå meg rett, det er herlig med lyder fra familien min, men det er noe helt spesielt med tiden når roen senker seg.


Snart skal jeg ta med meg boken jeg leser på og krype til sengs, men før jeg kommer så langt skal jeg selvsagt dele en smakebit med dere. Denne søndagen som så mange andre. Boken jeg har kastet alt annet til side for å lese heter Finne ly og den er skrevet av Aina Basso. Boken ble fikk jeg tilsendt av forlaget som så at jeg tidligere hadde lest og likt en av forfatterens bøker

LES gjerne:
Min anmeldelse av Inn i elden
Mitt intervju med Aina Basso

Jeg har lest minst mulig om romanen på forhånd, jeg vil overraskes, ikke vite hva den handler om. Basso kan sin historie, for å ikke snakke om språk, Basso skriver så man tar seg tid til å nyte hvert ord man leser(det er slettes ikke alle forfattere som klarer det). Hovedpersonen i romanen har fått seg arbeid på en gård, og i smakebiten fra bokes side 21 observerer hun familieforholdet på stedet hun befinner seg:
Det kunne like gjerne vore tre einebuarar som budde der i skogen, som ingenting med kvarandre hadde å gjere. Delte berre vegger og tak, mat og møde.
Det er som dei er ukjende for kvarandre, desse tre, eller som eit band mellom dei har slitna og heng der og sleng, laust, utan feste.

Nynorsk, finnes det vakrere språk? Smak på sitatet, ikke forhast deg, men les sakte og la ordene synke inn.



Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.














Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og startet denne bloggen sommeren 2008. Gode bøker og leseglede er til for å deles! Mari jobber til daglig på kontor og jobber som ekstern forlagskonsulent på si. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

Barns sikkerhet i bil er et tema som ligger Maris hennes hjerte nært og hun står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

27 kommentarer:

  1. Jeg liker også Aina Basso og skal absolutt lese Finne ly. Jeg har også med en nynorsk smakebit i dag. Det er et fint språk :-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig! Vi bokbloggere er flinke til å ta vare på nynorsken føler jeg, det er bare et fåtall som skriver nynorsk av oss men flere leser nynorsk og det er bra det også :)

      Tusen takk, ha en flott søndag du også.

      Slett
  2. Det är väldigt härligt att inte bara få njuta av en god berättelse, utan också av ett gott och njutbart språk! Tack för smakebiten och dina tankar om den. En skön söndag önskar jag dig! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme :) Et godt språk er viktig, alle historier må ikke ha det for å fenge, men det hjelper veldig på det totale inntrykket av en bok.

      Slett
  3. Så fin en smakebit. Denne har jeg også i lesebunken min.:) Likte også godt Inn i elden.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da håper jeg vi begge vil sitte igjen med et godt inntrykk av romanen, Anita. Så langt fenger den meg :)

      Slett
  4. Natten er den beste tiden! Har alltid vært en nattugle. Aner ikke hvorfor. Kos deg med roen og lesingen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Natten er go' den :) Jeg bør ikke være en nattugle, men jeg er det i blant(ikke alltid like fint om morgenen når man har unge håpefulle som er morgenfugler ;)). Tusen takk, og nyt natten!

      Slett
  5. Tack för den fina smakbiten! Var en ny bekantskap för mig vilket alltid är roligt. Önskar dig en skön söndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid fint å oppdage nye forfatternavn :) Ha en flott søndag!

      Slett
  6. Tack för smakbiten! Hoppas du får en bra söndag.

    SvarSlett
  7. Tack för smakebiten, ingen författare jag känner till.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bassos forrige roman var blant de nominerte til Nordisk råds litteraturpris i 2013 :) Dette er en flott forfatter.

      Slett
  8. Svar
    1. Kanskje vil du også like den jeg har postet på Instagram da, Anette :)

      Slett
  9. Inn i elden har jeg lest, og kan godt tenke meg å lese flere bøker av henne

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette blir min andre av Basso, jeg har hatt de andre på hjemlån fra biblioteket, men tiden strakk ikke til akkurat da de var innom hus. Kan gjerne tenke meg å få lest alle forfatterens bøker.

      Slett
  10. Her er huset stille om morgenen, musestille akkurat nå faktisk, men det har vel mye å gjøre med at det var alt annet enn stille i natt, hehe ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er som regel en naturlig årsak he he ;)

      Slett
  11. Har akkurat lest denne boka av Aina Basso. Legger inn omtale av den i morgen. Jeg liker bøkene hennes veldig godt, ikke minst denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre at du er positivt til denne, Åslaug :-) Beskrivelsene til Basso minner meg litt om Roy Jacobsen sine i "De usynlige". En av forskjellene er at her er det en sammenhengende historie i tillegg til observasjonene av et hverdagsliv som fremstår som fjernet for mange i 2014.

      Slett
  12. Likte veldig godt "Inn i elden" som jeg leste tidligere i år, og ser frem til å lese denne. Heldigvis ligger den klar i lesebunken. Ha en fin søndag, Mari :-)

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten! En ännu okänd författare för mig. Ha en fortsatt fin söndag.

    SvarSlett
  14. Flott smakebit! Har nett lese ferdig Inn i elden og der var også språket ein viktig del av den gode leseopplevinga. Gler meg til å lese Finne ly og ønskjer deg ei fin leseoppleving :-)

    SvarSlett
  15. Jo nog är det poetiskt! Tack för smakbiten.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.