RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 28. desember 2014

The Newsroom - just break my heart why don't you

Denne søndagen er jeg litt tom i den delen av hjertet mitt som er forbeholdt tv-serier. Flere kvelder i desember har det blitt relativt sent i sengs her i huset, det var etter at vi oppdaget tv-serien The Newsroom HBO.



 Jeff Daniels kan så mye mer enn å tulle og tøyse med Jim Carey(ikke noe galt i det men denne rollefiguren er vel så langt fra det som du kan komme), i The Newsroom har han en av hovedrollene, som nyhetsankeret Will McAvoy. Med i rollebesetningen finner vi flere kjente navn som Sam Waterstone og Emily Mortimer.

Jeg meldte meg på festen litt i seneste laget, men det er jo alltid en fordel ved å oppdage gode serier litt sent, da har man mange flere episoder som ligger klare til å sees når det måtte passe. Nyheter, folkeopplysning, litt romantikk, drama og vennskap - det måtte jo bare bli bra. Synd for oss her hjemme at vi likte serien så godt, for den ble bare tre sesonger lang. Siste episode ble sendt i USA for bare et par uker siden. Etter at jeg hadde sett siste episode følte jeg meg litt som produsenten Mac i tv-serien:


Få denne serien tilbake på skjermen!!

News Night

I serien får man være med bak kameraet hos det fiktive selskapet Atlantis Cable Network og deres flaggskip News Night. Det er veldig interessant med et innblikk i hva som skjer i en nyhetsredaksjon, og hvilke forberedelser som må til, før en reportasje kommer på en skjerm foran tusener av seere. Et av problemene i dagens bransje er at seriøse nyheter får mindre oppmerksomhet, kjendissaker og Se & Hør type nyheter sniker seg inn i mer seriøse nyhetsselskaper. Dette vies oppmerksomhet i denne serien, er seriøs nyhetsjournalistikk en døende type nyheter? Jeg håper ikke det.

Serien handler selvsagt også litt om livet til de ansatte i selskapet, skaperen fikk stort sett til en ganske god balanse mellom jobb og privatliv. I det hele tatt er dette en smart og interessant serie som får en til å tenke. Mange av nyhetssakene som undersøkes, om ikke alle her er jeg litt på tynn is så jeg vil ikke påstå noe, og formidles er saker de aller fleste av oss kjenner til fra tidligere(Boston Marathon bombingen og Edward Snowden for å nevne noe).


Hvorfor har ikke denne serien har klart å finansiere seg selv? Det kan jeg bare ikke fatte og begripe. Derfor vil jeg bruke denne søndagen til å anbefale serien videre til alle som bryr seg om hvordan nyheter skapes, hva som skal formidles ut til oss.

Manuset til en tv-serie må vel også kunne kalles en form for litteratur? Det er Aaron Sorkinkjent for blant annet tv-serien The West Wing og filmen A Few Good Men, som står bak serien.

From this moment on, we'll be deciding what goes on our air and how it's presented to you based on the simple truth that nothing is more important to a democracy than a well-informed electorate. We'll endeavor to put information in a broader context because we know that very little news is born at the moment it comes across our wire. We'll be the champion of facts and the mortal enemy of innuendo, speculation, hyperbole, and nonsense. We're not waiters in a restaurant serving you the stories you asked for just the way you like them prepared. Nor are we computers dispensing only the facts because news is only useful in the context of humanity.
Will McAvaoy i The Newsroom.
Det eneste jeg følte var litt negativt var rett og slett avrundingen av serien, mens andre igjen syntes den var perfekt. Mulig det har noe gjøre med at jeg slettes ikke var klar for at det hele skulle ende her. Ingen løse tråder står igjen, så det er ingen fare for deg som river deg i håret om noe ikke løses in the end. På den positive siden var ikke siste episode heller på en måte som stenger av for all fremtidig gjenopplivning av serien heller. Likevel, det er første gang jeg føler for å se en tv-serie igjen. Bare snu meg rundt og starte på episode 1, sesong 1. Her er det nok av detaljer til at andre runde blir nesten like interessant.

Vil du ikke se serien sier du?
Vel, vel, da gjenstår det bare en ting å si og det lar jeg Charlie Skinner(spilt av Sam Waterstone) formidle:


Har du sett serien? Fortell meg om det i kommentarfeltet da vel.

PS: For bokelskere så kan det være morsomt å vite at Don Quijote er viktig for serien og for skaperen av serien - les mer om det her.










Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og startet denne bloggen sommeren 2008. Gode bøker og leseglede er til for å deles! Mari jobber til daglig på kontor og jobber som ekstern forlagskonsulent på si. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

Barns sikkerhet i bil er et tema som ligger Maris hennes hjerte nært og hun står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

1 kommentar:

  1. Jeg har ikke sett serien, takk for tips. Virker som en spennende serie :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.