RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 28. juni 2015

CASINETTO-GJENGEN: Farlig date - En smakebit på søndag


Det er noe ved Andrew P. Kroglunds Casinetto-gjeng som umiddelbart fikk meg til å tenke at dette er en norsk utgave av Frøken Detektiv, Nancy Drew. En serie med spenningsromaner som nok er aller mest rettet mot unge jenter.


Jeg er ikke så langt inn i boken enda, og jeg skal innrømme at det går sakte fremover. Årsaken til at det leses så sakte er blant annet avsnitt som dette:


De la veien over kunstgressbanen, så til venstre
over den lille broen over bekken og deretter opp
bakken til Skøyen skole. Skolen var blitt utvidet på
grunn av befolkningspress og fungerte inntil videre
som kombinert barne- og ungdomsskole. Men fra
og med neste skoleår ble Majorstua skole gjenåpnet,
og da ville ungdomsskoleelevene flytte over dit.

Dette er sikkert veldig morsomt for de som er lokalkjent, men for meg som ikke er det blir det slik som vist i sitatet dørgende kjedelig, dessverre. Det skal nevnes at dette er et utdrag fra en noe lengre passasje om stedet. En skal være en knakende god ordmester for å gjøre stedsbeskrivelser interessante. I tillegg har jeg allerede fått følelsen av at historien sier meg at jeg, eller ungdom/unge jenter, MÅ være forsiktig på internett, et viktig tema, selvsagt, men litt overkill å begynne med messingen allerede fra bokens begynnelse. Vis meg det, få meg til å tenke og vær litt diskret, ikke trykk det ned over hodet på leseren. Vi får se om inntrykket retter seg utover i boken.

Hvordan er boken du leser nå?
Spennende, godt skrevet, interessant?
Uansett hvordan boken er så ønsker deg en fin og sommerlig søndag!



Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.















Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

og hun står bak den prisbelønnende nettsiden Sikring av barn i bil.

19 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Det är svårt det där med lokalbeskrivningar. Man är ju mer tålmodig på sätt och vis om man känner platsen. Men också lätt att bli irriterad om författaren missat något.
    Förresten - hur länge går "En smakebit"? Hela sommaren?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Jeg har ikke tenkt på noen pause enda, for jeg er hjemme i ferien selv :)

      Slett
  2. jag tycker att det är en rörelse i den där miljöbeskrivningen. det känns som om någon är ute och joggar. men det beror ju på fortsättningen, förstås

    SvarSlett
    Svar
    1. Det stemmer det er jentetrio som er ute og går :) Vi får se hvordan det går videre, jeg har ikke rukket å lese mer i dag.

      Slett
  3. Det hørtes litt slitsomt ut ja. Her går det for tiden i "Love Letters to the Dead" og jeg synes den er helt nydelig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som jeg gleder meg til å lese smakebiten din, for det er ei bok jeg virkelig har lyst til å lese :D

      Slett
  4. Starter på en ny bok nå, Italienske netter av Webb. Har lest fem krim på rappen og må passe på så det ikke blir for mye av det... Har vært borti bøker som overdriver det med stedsbeskrivelser, gatenavn etc, og da blir det kjedelig når de ikke greier å flette inn det på en naturlig måte.. Håper Italienske netter er god på det, for jeg vil føle at jeg er i Sør-Italia når jeg leser.. Flukten fra det trønderske sommerværet er en god roman til varmere strøk.:) Ha en fin søndag Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjelder å få flettet beskrivelsene sømløst inn i historien. I dette tilfellet snakker vi en ungdomsroman, der tror jeg det nok vil være lesere som har enda mindre tålmodighet med denne typen stedsbeskrivelser enn meg. Kos deg med flukten til sommeren, Anita ;)

      Slett
  5. Ett viktigt tema i din bok - hoppas du kommer tycka den är bra!
    Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det virkelig, Eva, og et jeg selv er veldig opptatt av. Har selv et barn som er så gammelt at det spiller litt på nett, og jeg ser utfordringene blant annet med spill som har chatfunksjon som ikke lar seg slå av. Det er mange ting å tenke på, så stakkars de voksne som faktisk ikke selv holder seg oppdatert(noe jeg mener er veldig viktig at foreldre gjør så de faktisk vet hva barna foretar seg på nett og forstår hvordan diverse spill og nettsider fungerer).

      Slett
  6. Jeg synes også at bøker kan bli tung å lese når teksten ikke flyter naturlig, men noen ganger trengs det for å få meg til å sette ned lesetempo. Jeg har nettopp lest ut Forbannede yngel, og skal hive med en smakebit når jeg har blogget om den :) Omtale på en knallgod ungdomsbok kommer i morgen :) God søndag Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg virkelig til å lese om den, Tine. Husker jeg ikke helt feil er det en dansk ungdomsbok(eller er det en norsk en?).

      Slett
  7. En ny boktitel för mig. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er usikker på om boken er spesielt kjent utenfor Norges grenser :)

      Slett
  8. Det här var ingen bok jag kände igen, så tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten! Trevligt med en bok som jag inte kände till. Ha en fin kväll! :)

    SvarSlett
  10. Boka jeg holder på med nå, "Sukkerplantasjen på Puerto Rico" er ganske fengende, for jeg har allerede kommet 2/3 inn i den enda jeg startet på den i går :)
    Håper du hadde en fin søndag!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.