RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 20. juni 2015

The Storyspinner - En smakebit på søndag

Det å kunne velge seg riktig ord er viktig for alle. Denne uken leste jeg, endelig(!), ferdig The Storyspinner, og jeg merket meg at forfatteren hadde enkelte ordvalg som var litt uheldig. Hva det var kan du lese i dagens smakebit.



Det første jeg hang meg opp i var bruken av ordet cupcake, kanskje ikke så ille tenker du?

Other young ladies and at least one lady’s maid speckled the ground around her like cupcakes fallen from a tray.

Når boken er en historisk fantasyroman og cupcake er en mer moderne greie blir sammenligning litt malplassert. Jeg henger meg sånn opp i småting enkelte ganger, denne gangen har de ført til at jeg har lært at ordet cupcake ble brukt første gang i 1826(according to sannhetskilde #1 Wikipedia). Derfor står jeg på mitt om at ordvalget var heller dårlig.

Neste eksempel handler om menneskers hudfarge:

Maribelle shook the maid away and ran her fingers through her hair, letting it cascade down her back. She was beautiful. And exotic. And noble.

Ikke bruk ordet eksotisk når du skal beskrive et menneske, bare ikke gjør det. Bruk det om gjenstander og mat for eksempel, men ikke folk. Ordet sier mer om den som velger å bruke det enn personen det skal beskrive. Man kan tolke at det å være farget er uvanlig, mens de hvite menneskene er de man er vant til å se. Ser man setningen over i sammenheng med neste setning føler jeg det bare forsterker mitt argument(hvitt skal det tydeligvis være, det er visst det vakreste):

The girl was attractive in an obvious way, petite and fair-skinned, with small hands and delicate features. Pira wanted to hate her, but she had to give Johanna credit for a toughness that belied her size.

Avsender av denne observasjonen er Pira, en farget jente. Jeg husker ikke helt hvordan hennes farge beskrives, men fargen til den "eksotiske" jenta i det ene sitatet var "olivenfarget". Hvem er forresten olivenfarget? Selv har jeg bare kjennskap til sorte og grønne oliven. Jeg kan ikke se at jeg noensinne har sett et menneske og tenkt at "jammen meg har du samme farge som en oliven". I det hele tatt hvorfor sammenlignes så ofte fargede menneskers hudfarge med mat og drikke i en del bøker? Da jeg leste litt mer om dett temaet ramlet jeg over artikkelen If White Characters Were Described Like People Of Color In Literature på Buzzfeed - les den gjerne, le, rist på hodet og bli litt mer bevisst dersom du ikke er det allerede. Den siste setningen av eksempler i artikkelen er også verdt å merke seg da både bokbransjen og Hollywood ofte har drevet med hvitvasking av både personer på bokomslag og i filmroller.

Forfatteren har nok kanskje bare vært litt uheldig her i eksemplene jeg drar fram, men igjen valg av ord er så viktig! Vi  må være litt bevisst. Selv er jeg glad for at bøkenes verden stadig utvider tankegangen min, det gjør meg oppmerksom på saker jeg kanskje ikke ville reflektert over ellers.




Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.









Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

og hun står bak den prisbelønnende nettsiden Sikring av barn i bil.

30 kommentarer:

  1. Ja att använda cupcake var inget smart drag, passade inte alls.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var litt usikker på om jeg henger meg for lett opp i ting, men det er sånne små detaljer som kan ødelegge litt. Man kan ikke dra mer moderne greier inn i en historisk setting, med mindre vi snakker science fiction eller steampunk også videre tenker jeg.

      Slett
  2. Tack för smakbitarna, de var verkligen tänkvärda - även länken som fick mig att frusta till. Jag tror jag tänker mer på sådana där liknelser numera än förr.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør nok jeg også, det har kanskje sammenheng med erfaringer man gjør seg i livet og hvor mye man har lest.

      Slett
  3. visst är orden viktiga! och det är viktigt med stilkänslan. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det virkelig, og bare hyggelig :)

      Slett
  4. Artig å lese om ordene du har hengt deg opp i. Jeg gjorde det samme i uken med Tangodanseren, og bestemte meg i siste liten for å bli med på smakebiten også i dag, med det innlegget. Ha en fin søndag Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og det samme til deg :) Svinger snart innom bloggen for å få med meg smakebiten din.

      Slett
  5. Har inte hört talas om din bok tidiagare. Men tack för smakbiten och tipset.

    SvarSlett
  6. Ingen höjdarbok direkt... Cupcakes, exotiska kvinnor som är som vackrast när de är små och delikata. Nej tack! Men tack för smakbitarna och ha en trevlig söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Historien i seg selv hadde et godt driv, og boken var sånn litt over midt på treet god sett bort i fra det jeg fant på å irritere meg over ;)

      Slett
  7. Valet av ord är väldigt viktiga. Ler när jag läser ditt inlägg - för att det är gott att veta att vi är fler som reagerar på ordval. Det här är en bok jag nog kommer att undvika av sagda anledning ;)
    Tack för smakbiten - men stort tack för sina funderingar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt å føle på fellesskapet oss bokelskere i mellom ;)

      Tusen takk for hyggelig kompliment, Eva! Ønsker deg en fortsatt flott søndag.

      Slett
  8. Håller med, ordval är jätteviktigt, och språket i stort! Tack för smakbitarna och ha en fin söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og det samme til deg, Bokdamen :) Ja, det er jo alltid mange ord man kan velge mellom, men så må de passe historien. Jeg tenker at det kanskje er slikt en redaktør burde luket ut før boken gikk i trykken, men det er meg.

      Slett
  9. Tack för smakbitar. Tänkvärda exempel på hur viktiga orden är. Håller med dig fullkomligt i samtliga fall. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, det er fint å kunne skrive smakebit innlegg en gang i blant som skiller seg litt ut :)

      Slett
  10. Smakbitarna är verkligen tänkvärda och den där länken är jättebra :) Tack för smakbiten och ha en fin söndagskväll!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Linken viser virkelig hvordan dette er, og kanskje er det noe en del ikke tenker så mye over før man får sett fra en annen synsvinkel.

      Slett
  11. Jeg kan også henge meg veldig opp i slike detaljer. Er boken god nok kan jeg klare å overse dem, men ikke hvis resten av boken ikke er mer enn middels :-)
    Ønsker deg en fin søndagskveld, Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en tendens til å henge meg opp i det uansett. Historien her var fengende, men likevel klarte jeg ikke å se forbi dette :)

      Slett
  12. Ordvalen kan verkligen göra eller förstöra en hel bok! Jag minns när jag läste Da Vinci-koden, Langdon hade precis kommit till Louvren och på ett enda uppslag läste jag om hur han anlände till det berömda muséet, såg den berömda pyramiden, gick in genom den berömda entrén, ned för den berömda trappan och ut på det berömda, schackrutiga golvet. Som om jag inte fattade redan vid första "berömda"...
    Inte ett lika tänkvärt exempel som dina (artikeln var för övrigt hysteriskt rolig, på ett mycket störande och obehagligt sätt) men det förstörde verkligen min tilltro till Dan Brown. Jag har fortfarande inte återhämtat mig ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja det er for dårlig. Jeg forstår ikke hvorfor ingen i et stort forlagsmaskineri ikke plukker bort slike ting. Når det er så synlig for oss lesere bør det være enkelt å se for de profesjonelle.

      Slett
  13. Sånt där (cupcakes) ka ju få en att ramla ut historien het, vad otroligt klumpigt. Log brett när jag läste din länk, kommer att reagera mer på de beskrivningarna framöver är jag rädd...

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja, det er eksempler som er både morsomme og tragiske. Humor er et effektivt virkemiddel.

      Slett
  14. Haha, her mayonnaise skin. Fantastisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, eller hva med marsipan he he? Tipper ikke mange ville likt å bli beskrevet på den måten.

      Slett
  15. Den här blev jag verkligen nyfiken på, tack för smakbiten :)
    Jag kan verkligen rekommendera dig Ellen Hopkins böcker, de är riktigt bra. Hon skriver endast i versform det stämmer men det är så fint skrivet och går snabbt att läsa. Och de klassas som ungdomsböcker tror jag men jag skulle faktiskt inte riktigt kalla dem kanske just ungdomsböcker då hon skriver om riktigt tunga och mörka ämnen, men jag rekommenderar verkligen hennes böcker :) Tack ska du ha för att du ordnar med detta varje söndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Zelly :) Jeg liker både vers og ungdomsbøker jeg, så det er ingen dårlig kombinasjon ;)

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.