RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 4. oktober 2015

Min bokdag - En smakebit på søndag

Nytt penal og faregblyanter til junior var det som skulle handles, men jammen meg endte vi opp med fire bøker også. Det er visst noe som heter høstsalg(rea). Who knew?


Høststemning i stua.

Bøkene som ble kjøpt inn i dag var ikke unødvendige, se bare på bildet, tre av fire bøker var til vårt eldste barn. Han er veldig glad i bøkene om Svein og rotta og bok to i Amuletten-serien ville vi begge virkelig lese, det er spennende og det er enkelt å lese for den som kanskje ikke føler at lesing bare er gøy. En av mine oppgaver som forelder er å få ham til å like lesing, det er så viktig for mye her i livet. Læring blir enklere for den som liker å lese, man opplever flere gleder og sorger, en ser en sak fra flere sider og man lærer litt om det å leve i en annen mann(eller kvinnes) sko. At lesing er viktig tror jeg neppe noen av dere som besøker bloggen her i dag er uenig i.

Den siste boken på bildet over er Sue Monk Kidds roman Bursdagsgaven, helt tilfeldig så jeg i dag at boken var på salg. I dag tidlig åpnet en venn av meg bokbloggen Read all about it(ta gjerne turen innom bloggen), Kidds roman var den første boken hun skrev om og innlegget ga meg virkelig lyst til å lese boka. Skjebnen skulle ha det til at Ark hadde satt en stor oransje lapp på romanen, den lå der på bokbordet og tryglet om å få bli med meg hjem. Sånne tegn kan man virkelig ikke overse, så nå er den altså her.

Jeg gir opp



Boken jeg delte en smakebit fra for to uker siden, Secret Society Girl av Diana Peterfreund, har jeg nå gitt opp. Etter å ha lest side opp og ned om innvielsen i dette hemmelige samfunnet ble jeg rett og slett lei. Siden jeg både har bokhyller, Kindle og hylle på Audible fylt med bøker så vil jeg ikke kaste bort tiden på bøker jeg personlig ikke helt ser verdien i(så sant jeg leser kun for egen del og ikke med noe bestemt mål for øyet). Derfor har jeg nå begynt på novellesamlingen Volum av diverse norske forfattere. Alle novellene i samlingen handler på en elle annen måte om musikk. Her skal du få en smakebit fra en av novellene som grep meg fra første setning, nemlig Rock'N'Roll, Baby av Arne Svingen(en forfatter jeg fra før av har erfart at skriver fengende - sjekk min omtale av Din vakre jævel):


Hva slags forhold har du til musikk? Hvordan er det med musikk mens du leser? Klarer du å konsentrere deg om innholdet i ei bok mens du lytter til musikk samtidig?


Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.




17 kommentarer:

  1. Godt å se at det er mulig å legge bøker fra seg halvlest, det sitter langt inne, men det er som du sier tullete å fortsette å lese bøker som ikke gir noen ting, når en har så mye annet tilgjengelig. Ha en strålende søndag Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan være vanskelig, men jeg har kommet til den konklusjonen at jeg ikke vil kaste bort lesetiden min. En kan jo bli rent deprimert av å tenke på alle de perlene man aldri rekker å få lest i løpet av et liv ;) Da er det lurt om man hopper over lesestoffet som virkelig ikke fanger enn verken med originalitet, språk eller historie.

      Slett
  2. Så fint med lite ljus i höstmörkret. Tänk vad jag predikat för mina barn att de ska läsa böcker och nu som vuxen sitter ena dottern med i biblioteksgruppen där hon jobbar. Jag lyssnar svagt på klassisk musik när jag läser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så flott med lys i disse høstkveldene, en liten ting som gir meg mye glede :) Så flott at oppfordringene til å lese har gitt resultater, Marie.

      Slett
  3. Jeg er så enig! Lesing er så viktig helt fra man er liten av :D Jeg kan ikke høre på musikk når jeg leser, jeg blir helt satt ut. Undersøkelser viser faktisk at man konsentrerer seg og lærer mer når man hører på visse typer musikk mens man leser, men musikere er unntatt dette da de vil ha en annen tilnærming til musikken og begynne å analysere den (jeg er utdannet musiker, hehe :P)

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat sånn er jeg også, selv om jeg ikke er noen musiker, det er så forstyrrende med bakgrunnsmusikk. Da forsøker jeg å konsentrere meg om teksten jeg har i hånda og den jeg har på øret, det går bare ikke.

      Slett
  4. Lykke til med nye bøker! Bursdagsgaven var en nydelig bok, så gled deg til den. Jeg kan ikke høre på all slags musikk når jeg leser, men har gjerne klassisk musikk i bakgrunnen. Vanligvis hører jeg på musikk med høyt lydnivå, og lever meg inn i den, men ikke når jeg leser.God søndag, Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Klassisk kunne jeg kanskje hatt på i bakgrunnen. Når det er sagt er jeg så sær at musikken måtte ha passet til handlingen i boken om jeg skulle ha klart å ha det på i bakgrunnen.Jeg liker å lytte til musikk slik som du beskriver, jeg kan også bruke det for eksempel til spesielle formål slik som husvask(jeg har en egen spilleliste med låter jeg mener egner seg for å gjøre husarbeidet litt mer lystbetont, hvis jeg ikke lytter til ei lydbok da).

      Slett
  5. Det är klart man inte ska bortse från en stor orange lapp som ropar på en!
    Jag sätter sällan på musik när jag läser eftersom jag också vill lyssna på texterna. Men när jag åker tåg har jag ofta i-poden på. Och här hemma är det musik på ofta för att någon annan sätter på den. Och då kan jag ju läsa ändå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trodde et øyeblikk at det stod navnet mitt på den oransje lappen :) Musikk er herlig, men av en eller annen grunn var jeg mye flinkere til å høre mer på musikk da jeg var yngre(kanskje fordi det nå ofte går i barnesanger - noe som jo er fint, men ikke hele tiden).

      Slett
  6. Så morsomt, Mari, at du fant Bursdagsgaven på salg. Jeg kan høre på klassisk musikk når jeg leser, litt avhengig av hva jeg leser. Når det kommer til annen musikk liker jeg å lytte til teksten også, og da blir det ofte vanskelig å holde fokus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var nesten så jeg måtte le litt av meg selv da jeg så boka lå der. Tilfeldig? Jeg tror ikke det.

      Det er noe med det å ha full konsentrasjon, det fungerer så dårlig når en følger med 50 % på to ulike områder. Oftest går det da utover boka, det er enklere å sette på en sang igjen enn å lese de 10 siste sidene i boka på nytt :)

      Slett
  7. Takk for smakebiten:) Hender jeg liker å ha musikk på øret mens jeg leser. :) Når jeg studerte greide jeg ikke å lese pensum uten å ha litt musikk på i bakgrunn eller på øret. Vet mange må ha absolutt stillhet rundt seg når de tar til seg nye ting de skal lære,men jeg syntes det gikk bra for min egen del. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Nina :) Jeg husker godt at jeg hadde på musikk da jeg gjorde lekser på ungdomsskolen og videregående, nå er jeg litt usikker på hvordan i alle dager jeg fikk gjort noe som helst. For sønnen min fungerer det veldig fint med musikk til, så vi er nok forskjellige - noen går det supert for, andre not so much.

      Slett
  8. Tack för smakbiten! Kul med en novellsamling för ungdomar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kult, mitt inntrykk er at novellesamlinger for ungdommer er mer vanlig i USA enn for eksempel her hjemme i Norge.

      Slett
  9. somliga böcker ropar på en! det måste en hörsamma. att lyssna på musik under läsning beror såväl på vilken musik som på vilken läsning. och så humöret förstås

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.