RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 11. oktober 2015

På Lisa Aisato kjøret - en smakebit på søndag

Hva er vel mer passende enn å lese noe av Lisa Aisato i dag, for da kan jeg nevne neste ukes TV-aksjon. Neste uke skal nemlig  Aisatos søster, Haddy N'jie, lede TV-aksjonen 2015 sammen med Dagsrevyens Jarle Roheim Håkonsen.




TV-aksjonen 2015

Tusen takk til Anette som fikk meg til å innse at TV-aksjonen faktisk er neste søndag ;) Før dagens smakebit vil jeg si noen ord om TV-aksjonen, for jeg vet flere av dere som er med på søndagene ikke nødvendigvis bor i Norge. Her i landet har vi siden 1974 hatt en årlig TV-aksjon. Det er en tradisjon, et godt formål velges ut, bøssebærere går fra dør til dør for å samle inn penger, folk har private aksjoner for å donere til aksjonen og det arrangeres en stor auksjon hvor alle pengene går til organisasjonen/saken som det samles inn penger til det året.

I år er det Regnskogfondet som er den utvalgte organisasjonen, og jeg håper virkelig alle her i landet gir det de har mulighet til(om det er en krone eller flere tusen får være opp til den enkeltes lommebok). I går spilte nordmenn Lotto for over 75 millioner kroner, det helt uten noen garanti om å få noe tilbake. Satser vi på regnskogen er vi alle garantert en gevinst både når det gjelder dyre- og menneskeliv og miljøet.

Mine to oldemødre av Lisa Aisato.
Omslagsfoto:  Lisa Aisato/Gyldendal.


Mine to oldemødre

Fra før av har jeg et godt forhold til Lisa Aisato fra hennes bildebøker Odd er et egg, den utrolig vakre Fugl og den nydelige historien En fisk til Luna(som jeg forøvrig har i signert utgave :D). Det er alle bildebøker som har noe å gi til både små og store, til den som har barn, har hatt barn eller aldri vil ha barn. I forrige uke lånte jeg Mine to oldemødre på biblioteket, jeg og minstemor/4,5 år) er i gang med fjerde lesing av boken, vi leser den vanligvis ut på en kveld, men i går ble det så seint at jeg ikke kunne forsvare mer enn fire siders lesing.

Historien handler om en liten jente som har en far fra Gambia og en mor fra Norge, jenta kjenner sin norske oldemor, men ikke oldemoren i Gambia. I løpet av boken blir både jenta og leserne litt bedre kjent med begge de gamle damene. Det er en rørende historie om familie og røtter, om gammel og ung. Uansett hvilket land en selv, foreldre eller besteforeldre hører hjemme i er det ikke alltid en har mulighet til å bli kjent med oldemødrene sine. Mitt eldste barn har vært heldig, han fikk bli kjent med tre oldemødre og han hadde seks flotte år med en uforglemmelig tippeoldemor, fortsatt har han to høyst oppegående oldemødre igjen. Historien er kanskje flerkulturell med tanke på bosteder, men den er også i høyeste grad allmenngyldig. Her er en liten smakebit:

Illustrasjon: Lisa Aisato
Aisato er så flink til å formidle følelser og stemninger i bildene sine.


Jeg ønsker dere alle en riktig flott søndag! Her er det fotballkamp og bursdag som står på planen. Hva skal du fylle søndagen med? 


Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.




20 kommentarer:

  1. Denne søndagen skal jeg være sammen med min datter og hennes to gutter til de skal reise hjem med kystekspressen utpå dagen. Så blir det vel en tur i finværet, og kanskje litt lesing. Holder på med en svært bra bok, Hotell Angleterre, , som jeg gleder meg til å lese videre i. God søndag, og håp om masse penger til regnskogene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes ut som en god søndag, familietid er veldig hyggelig :)

      Slett
  2. Hei! "Satser vi på regnskogen er vi alle garantert en gevinst både når det gjelder dyre- og menneskeliv og miljøet." Godt poeng!!

    Du er ikke på Aisato-kjøret alene; de siste ukene har jeg lest alle de fire barnebøkene hun har skrevet selv og illustrert, og først ute er boken du skriver så fint om her. Helt enig i det du sier. En kjempe bok! Nydelig kunst og fin tekst. En fryd å lese.
    Ønsker deg en videre fin søndag. Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Heidi! Ja, Aisato er virkelig dyktig, og hun fortjener lesere i alle aldre.

      Slett
  3. Jättefina bilder men det är de ofta i barnböcker. Ha en skön söndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bildene er vakre, men Aisato gjør historiene komplette med tekst. Det er mer enn bilder, det er mer enn tekst. Forfatterens tredje utgivelse, Fugl, var nominert til Bokbloggerprisen 2013 her i Norge :)

      Slett
  4. Lisas böcker låter som riktigt fina barnböcker för alla åldrar :) Ännu är ingen av dem utgiven på svenska, dock :/
    Hoppas insamlingen går bra - det är till ett livsviktigt ändamål!
    Önskar dig en trevlig söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Eva. Så dumt at ingen finnes på svensk enda. Jeg så at nettopp denne boken nylig ble utgitt i India, det tror jeg kanskje ikke hender med så veldig mange norske forfattere.

      Slett
  5. Kände varken till författaren eller insamlingen. Den låter verkligen rätt och viktig!
    Idag står det familjeliv på schemat. Snart ska vi åka och simma, och sen är det helgsysslor som handling osv. Ha en bra söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Både forfatter og innsamlingen anbefales av meg :D ;)

      Slett
  6. Visste ikke at Lisa Aisato hadde kommet ut med en bok til. Liker godt tegnestilen hennes, så denne boka må jeg få med meg :) takk for tips..

    Har faktisk meldt meg som bøssebærer neste søndag, da det er en sak jeg støtter i forveien. Men har ikke hørt noe enda :/ så spennt på når vi får mere info, begynner jo å nerme seg :)
    Og har aldri vært bøssebærer så er litt nervøs for folks reaksjoner. Men det går sikkert bra :) Tilgjengjeld skal jeg og stå på Fairtrade stand 15 og 21 oktober.. Så må si jeg får dekkt inn de gode gjerningene her i Oktober :P hehe

    I dag må jeg rydde og gjøre litt skolearbeid.. Siden jeg ikke kom noen vei med det i går.. hehe Ha en kjempe fin søndag.. Snakkes i morgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flink du er, Line :) Dette er forresten Aisatos barnebokdebut fra 2008, så den er ikke ny, men jeg då faktisk at den har blitt nyutgitt nå i oktober 2015.

      Slett
    2. Fant ut av det etter på :P hehe men på en måte ny da, hvis den blir gjenutgitt ;)

      Slett
  7. Jeg elsker Lisa Aisatos vakre bøker og tegninger og skulle helst hatt noen av dem på veggen slik at jeg kunne se på dem hele tiden. Når det gjelder tv-aksjonen tror jeg kanskje du er litt forut for din tid, for den er ikke før neste søndag. Men Regnskogfondet er en utrolig viktig organisasjon å søtte, så det er jo supert å gi dem litt blest allerede i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, takk for at du er oppmerksom, Anette! :D Det var altså grunnen til at NRK ikke hadde noe om dette på sin forside på morgenen i dag. Bloggposten måtte endres litt, tror det fungerte, under ikke helt ideelle forhold via mobil 😉

      Slett
  8. Länkfunktionen vill inte fungera för mig idag, jag får pröva igen senare men här är mitt inlägg :-)

    http://annzah.com/2015/october/smakebit-pa-sndag-1110-2015-sekten-pa-dimon-av-mariette-lindstein.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Du fikk det til etterhvert, så bra :)

      Slett
  9. Fantastiska illustrationer! Låter som en mycket intressant författarinna det där.
    Hoppas insamlingen går bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det beste er at dette var forfatterens første bok. Illustrasjonene hennes blir bare bedre og bedre, vakrere og vakrere.

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.