RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 20. januar 2017

Vinner av Nebulaprisen i klassen årets novelle: Hungry Daughters of Starving Mothers av Alyssa Wong


Siden 1965 har den amerikanske foreningen for forfattere som skriver fantasy og science fiction, SFWA, delt ut Nebulaprisen i flere klasser. Vinneren av klassen årets novelle 2015 var Hungry Daughters of Starving Mothers av Alyssa Wong, den har jeg lest.

Den sultne datteren fra tittelen er Meimei, historiens hovedperson og en kvinne med et kosthold som er alt annet enn vanlig. Hun tørster etter det grusomme i andre mennesker.


The leather seats smell buttery and sweet, and as I slide in and make myself comfortable, the rankness of his thoughts leaves a stain in the air.


Meimei er som du kanskje skjønner en av de vi vanligvis ville betraktet som en av de onde karakterene, men her formidles Meimei sin historie ved bruk av en førstepersonforteller, jeg-person. Dette virkemidlet lar meg som leser komme tett på hennes følelser og tanker. Hadde historien blitt fortalt fra en tredjeparts ståsted vil hun kanskje virke skremmende, grusom og kald, men slik historien står gir det leseren innsikt og forståelse for Meimeis valg.



Behind her kind eyes, a gnarled mess of ancient, ugly thoughts writhes like the tails of a rat king. I’ve never seen so many in one place. They crawl from her mouth and ears, creeping through the air on deep-scaled legs, their voices like the drone of descending locusts.
 Jeg sett at historien blir kategorisert som skrekk, men det forstår jeg ikke helt. Historien viser mørket som bor i enkelte mennesker, men jeg kan ikke si at frykten tok tak i meg under lesningen, noe som ligger i min forventning til merkelappen "skrekk". Uansett, det har vært interessant å stifte bekjentskap med en novelle fra en hittil ukjent forfatter for meg.

Hvorfor vant akkurat denne novellen Nebulaprisen?

Kanskje burde jeg ha lest de andre nominerte for å finne ut av det. Det finnes nemlig ingen jurybegrunnelse som kan gjøre meg klokere, vinneren blir kåret ved hjelp av stemmegivning blant SFWAs medlemmer. Du kan selv lese novellen gratis på nett, du finner den her.

Les mer om forfatteren:

Alyssa Wongs hjemmeside




Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger.

2 kommentarer:

  1. Morsomt at du endelig leser noen grøss og det er noen godbiter fra den sjangeren også, altså:) Håper du leser mer skrekk fremover:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får se da :) , denne var akkurat passe lite skummel for meg. Så lite at jeg ikke helt forstår at det skulle være skrekk ;) Jeg har lest romantiske vampyrfortellinger som er mer skremmende enn dette.

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.