RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 21. mai 2017

Fotball - tøffe gutter og dumme jenter - En smakebit på søndag

Denne uka har jeg lyttet ferdig Harry Potter & the Deathly Hallows, nå er det ikke mer. Finito. Slutt. The End. Det er litt trist, likevel satte jeg på en ny lydbok. Denne gangen falt valget på Catching Jordan av Miranda Kenneally. En bok jeg husker mange amerikanske bokbloggere skrøt av da den først ble gitt ut i 2011.




Bokens hovedperson Jordan spiller quarterback og er kaptein på skolens fotballag(amerikansk fotball). Jordan har jobbet knallhardt for å være en av gutta, og sporten er lidenskapen hennes. Så en dag dukker det opp en fyr som gir Jordan utfordringer både privat og på banen. Jenter som er aktive innen grener som typisk er sett på som for gutter er en bra ting i bøker, det som er så synd i dette tilfellet er at hovedpersonen ser på alle andre jenter som fienden. Cheerleaderene er selvsagt onde og kanskje litt slutty hele gjengen skal vi tro Jordan.

Gutta på fotballaget er maskuline, sterke og tøffe, nåde den som skiller seg ut. Det er veldig stereotypisk, og det er veldig synd. Riktig nok så har jeg ikke lyttet så mye mer enn en times tid, men jeg vet ikke helt hvor mye jeg orker å høre av beskrivelser om mannehorer og cheerleadere som er dumme/lette på tråden. Slik beskriver Jordan en av kameratene sine på laget, gud forby at han gjør noe som blir forbundet med ordet "feminint" slikt kan bare ikke store sterke fotballspillere gjøre tydeligvis:

He catches the ball, spikes it, and does this really stupid dance. Henry looks like a freaking ballerina. With his thin frame and girly blond hair, he actually could be the star of the New York Ballet.

Kanskje vil det være vanskelig for noen bok å fylle tomrommet etter Harry Potter-serien, men jeg tror ikke bare det er derfor denne boken irriterer meg så langt.

Hva irriterer deg i bøker?







Om bloggeren
Mari har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Hun er redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur og hun driver Bokblogger.no, stedet hvor du finner de fleste norske bokblogger.

6 kommentarer:

  1. Jag blir irriterad när det blir hur många personer som helst i böcker så man inte hänger med. Min lilla hjärna orkar inte det. Ha en bra söndag.

    SvarSlett
  2. för många personer vill jag inte ha i böcker, trevlig söndag!

    SvarSlett
  3. Jeg kan også bli irritert på et så stereotypisk kjønnsrollemønster. Men ellers er det som regel språket jeg henger meg opp i. :-) Jeg har lest noen selvpubliserte bøker for eksempel, og man ser raskt at de ikke har har hatt en redaktør til å hjelpe seg med omskriving.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  4. jag retar mig på dålig eller ingen korrekturläsning och uselt språk

    SvarSlett
  5. Stereotyper och dåligt språk. Och när författaren talar om precis vad jag ska tycka ;-)

    SvarSlett
  6. Ingen bok jag hört talas om tidigare. Men tack för smakbiten.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.